Daar ga ik dan!!

14 mei 2017 - Guangzhou, China

Vanochtend was het dan eindelijk zo ver! Mijn 3 maanden durende reis naar Nieuw-Zeeland ging beginnen en ik stapte toch wel een beetje zenuwachtig in de auto naar Schiphol. Eenmaal daar aangekomen is het een kwestie van inchecken, doei zeggen tegen iedereen die is gekomen om me uit te zwaaien, bagage inleveren en door de douane heen. De douane ging trouwens opvallend snel, zeker na al die verhalen die ik had gehoord over langere wachttijden ivm betere beveiliging. Na nog even gewacht te hebben kon ik al redelijk snel boarden en ik zat in het vliegtuig.

Al snel had ik mijn stoel gevonden en kwam ik er achter dat ik naast een aardige Schot zou zitten deze vlucht. Het duurde even voordat ons vliegtuig mocht vertrekken ivm drukte op het vliegveld, maar we hebben ons prima vermaakt met het verkennen van de on-board entertainment wat voornamelijk bestond uit films en slechte spelletjes. Toen we eenmaal in de lucht waren en de goede hoogte hadden bereikt werd het avondeten al snel geserveerd, wat redelijk vroeg was aangezien het in Nederland nog maar 15.30 was. Ik kreeg 'beef with rice', wat op zich niet slecht smaakte maar het blijft toch echt vliegtuigeten.

Hierna was het de bedoeling dat we met zn allen gingen slapen maar dit lukte, in ieder geval bij mij, niet echt. Ik heb 2 uur kunnen slapen en daar is het wel bij gebleven. 2 uur slaap, 2 films en wat geklets verder was het alweer tijd voor ontbijt. Hiervan bleef echter weinig over nadat de omelet af was gevallen door de nadrukkelijk aanwezige melk smaak. Dit was dus niet echt vullend en mn maag kon wel wat vulling gebruiken. Gelukkig waren we er bijna en kon ik me daarna zorgen gaan maken om dingen als fatsoenlijk eten.

Eenmaal geland op Guangzhou airport in China ging het ook allemaal erg snel. Vrijwel direct moesten mijn vluchtgenoot de Schot en ik een andere kant op en dus ging ik alleen verder op pad. Toen ik aankwam bij de international transfers heb ik eerst gezellig een kwartier nutteloos in de rij gestaan voordat ik erachter kwam dat ik bij een andere balie moest zijn voor mijn transfer accommodatie. Gelukkig merkte ik het toch nog een beetje op tijd op en kon een dame van de airlines me uitleggen waar ik dan wel heen moest. Eerst door de immigration van China waar super serieuze niet pratende mannen zaten om paspoorten te controleren. Gelukkig kon ik door de special lane waardoor ik heel wat tijd heb bespaard. Nadat mn paspoort was goedgekeurd en bestempeld kon ik doorlopen en op zoek gaan naar gate 20. Dit was alleen niet zo makkelijk als gedacht, het is namelijk allemaal niet zo duidelijk aangegeven als op Schiphol. Gelukkig kon personeel me zo af en toe verder helpen.

Toen ik uiteindelijk bij gate 20 aan was gekomen mocht ik een hotel kiezen om vandaag te kunnen verblijven. De man achter de balie had blijkbaar haast en hij gaf me niet meer dan 30 seconden om te kiezen maar ach... zoveel verschil zal het vast toch niet maken. Na even te hebben gewacht heb ik de chaos van het Chinese verkeer mogen ervaren. Links inhalen, rechts inhalen, toeteren, fietser midden op de weg en moeders die samen met twee kinderen gewoon even een drukke straat oversteekt zijn een paar dingen die ik in de eerste 5 minuten al heb gezien. Daarnaast lijkt er ook absoluut geen enkele vorm van wegwijzing aanwezig te zijn (Dit kan ook liggen aan het feit dat ik geen Chinees kan lezen). Maar ondanks dit alles komen we toch veilig aan in ons hotel. Hier aangekomen kregen we meteen een pasje voor een hotelkamer en werden we uitgenodigd voor het ontbijt. Dit smaakte in tegenstelling tot het vliegtuig eten heerlijk, al had het meer weg van avondeten dan ontbijt. En ook dit hoefde ik niet in mn eentje te doen want ik had ondertussen alweer 2 mensen gevonden die in dezelfde situatie zaten als ik. Na het ontbijt zijn we allemaal naar onze kamer gegaan. Ook dit valt me niet tegen, Wi-Fi op de kamer en een grote tv. Al met al een goed hotel. Nu ga ik nog even proberen niet te slapen om een jetlag proberen te verminderen en wachten tot 2100 want dan ga ik weet terug naar het vliegveld om mn reis voort te zetten.

1. Isabelle bibi Ronald en Caroline v wetering:
    14 mei 2017
    Heel veel plezier nogmaals en we gaan je volgen! Het 1ste verhaal is al leuk om te lezen!
  2. Ronald:
    14 mei 2017
    Leuk dat je nu al meteen bent begonnen aan je reisverslag. Succes met niet slapen en op naar Aotearoa!!
  3. Mariska:
    14 mei 2017
    Leuk 1e verhaal en succes met deel twee van je reis!
  4. Merel:
    14 mei 2017
    Gelijk ondergedompeld in de "cultuur ": met stokjes een heerlijk ontbijt verorberen. Leuk om nu al te lezen van je avontuurlijke reis. Veel plezier!
  5. Mirjam:
    14 mei 2017
    Leuk om zo al je avonturen te volgen.
  6. Thea van der Velde:
    14 mei 2017
    nog verder een goede reis
  7. John:
    GENIET ERVAN!!!!