The Westcoast!

12 juli 2017 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Aangezien ik wat in te halen heb gaan we meteen maar weer vrolijk door. De volgende stop was Nelson waarvan ze zeggen dat het de zonnigste plek is in Nieuw-Zeeland. Bij aankomst was het weer, zoals beloofd, redelijk zonnig. Toen ik in het hostel aankwam en de keuken in liep werd ik verwelkomd door een heel orkest dat Ierse muziek aan het spelen was. Op zich niet erg maar na een avond ben je er wel redelijk klaar mee. Verder is Nelson zelf niet echt een hele interessante stad, maar toch heb ik me hier prima kunnen vermaken. De eerste dag ben ik naar een plaatselijke markt gegaan, ook dit was een klein beetje teleurstellend maar ze hadden wel echte Nederlandse poffertjes dus dat was dan wel weer leuk. Daarna had ik het plan om naar het middelpunt van Nieuw-Zeeland te lopen. Alleen had ik de fout gemaakt dat ik dacht dat een makkelijke wandeling was en zeker niet heel stijl. Dat was het dus wel, dit was dus een stuk zwaarder dan ik had gedacht maar ik had daarna een prachtig uitzicht van de stad en de omgeving.

De volgende dag stond er een trip naar het Abel Tasman National Park op de agenda. Hier gingen we eerst met de boot het hele park vanaf het water bekijken met onder andere de 'split apple rock' en baby-zeehonden. Daarna was het tijd om zelf iets meer te doen dan alleen toekijken en zijn we een wandeling gaan maken van ongeveer 4 uur waarin we een prachtig stuk natuur hebben kunnen zien met onder andere watervallen, prachtige stranden en vreselijk mooie uitzichten. Na deze 4 uur gingen we met de boot weer terug naar het beginpunt en vanaf daar weer terug naar Nelson na een erg leuke maar ook vermoeiende dag. Verder heb ik Nelson niet heel veel gedaan, ben even naar de bioscoop geweest en heb verder een beetje door de stad gelopen voordat het weer tijd was om door te reizen naar Greymouth.

Greymouth was eigenlijk geen geplande stop maar ik ben hier toch maar naartoe te gaan omdat ik anders een busreis van 10 uur moest gaan maken en hier had ik niet heel veel behoefte aan. Het is niet echt een toeristische stad en heeft dus ook niet gigantisch veel te bieden voor toeristen in de stad behalve het prachtige stad en het uitkijkpunt vanaf waar je Mt. Cook kon zien op een heldere dag. En gelukkig was het weer ook hier weer goed dus kon in Mt. Cook voor het eerst al zien vanaf meer dan 100 km afstand. Verder heb ik hier de zonsondergang kunnen bekijken en ben ik voor de verandering maar weer eens naar de film gegaan.

De volgende plaats waar ik naartoe zou gaan was Franz Josef en hier had ik grootse plannen. Hier wilde ik namelijk gaan skydiven, en dit heb ik dan ook gedaan. Nadat ik bij de receptie van het hostel was geweest om naar informatie te vragen over het skydiven had ik nog 2 uur om me klaar te maken en te vertrekken. Na 2 uur in spanning wachten werden we bij het hostel opgehaald en we waren een klein uur later springklaar. Aangezien ik samen met iemand die ik in de bus had leren kennen in de laatste vlucht zat moesten we best een tijdje wachten voordat het onze beurt was. Maar in de tussentijd konden we kijken hoe het de anderen afging, vanaf een behoorlijke afstand natuurlijk. Toen het eindelijk onze beurt was stapten we toch wel enigszins nerveus in het vliegtuigje. Zo'n 10 minuten later en zo'n 5 km hoger was het tijd om uit het vliegtuig te springen. Voordat het echt tijd was om te springen hing ik ongeveer 5 seconden uit het vliegtuig en dit was echt doodeng, maar toen we eenmaal gesprongen waren en ik weer normaal kon ademen was het echt 1 van de meest fantastische dingen die ik ooit gedaan had. Het uitzicht was zo vreselijk mooi, ik kon de gletsjer, de oceaan, de bossen en de Southern Alps zien. Na ongeveer 70 seconden freefall werd de parachute geopend en kon ik eindelijk weer rustig ademhalen. Nadat we even rondgevlogen hadden mocht ik zelfs even de parachute besturen, dat was zo gaaf. De rest van de dag was ik niet echt meer in staat om iets te doen en dus heb ik een lekkere rustige avond gehad. Ook de volgende dag had ik nog niet echt zin om iets te gaan doen en heb ik dus lekker een Netflix-dagje gehad. De volgende dag was ik van plan om naar de gletsjer te lopen en die te gaan bekijken maar dit werd lichtelijk verpest door een stortbui van een hele dag lang. Dit kon dus helaas niet door gaan maar toch heb ik niet het idee dat ik mijn tijd verspild heb in Franz Josef.